Wat betekent ALD Electric?
Met ALD Automotive laadt u uw wagen thuis via een SmartCable of Wallbox. In het openbaar gebruikt u de laadpas voor publieke laadpalen. De toestellen om thuis op te laden meten hoeveel elektriciteit uw auto thuis verbruikt. Zo kan ALD de verbruikte kWh aan u, de bestuurder, terugbetalen.
Wat is de standaardkabel?
De standaardkabel is de standaardoptie bij uw plug-inhybride of volledig elektrische wagen. Daarmee laadt u uw wagen op via een normaal stopcontact.
Wat is de SmartCable?
De SmartCable is een slimme laadkabel die vooral wordt gebruikt voor plug-inhybrides. Hiermee kunt u de wagen veilig opladen via een gewoon stopcontact.
Wat is de Wallbox?
De Wallbox is een toestel waarmee u uw volledig elektrische wagen oplaadt.
Wat is de laadpas voor openbare laadpalen?
De laadpas gebruikt u aan een openbaar netwerk (het Eneco-netwerk)
Kan ik mijn wagen thuis opladen?
Er zijn drie manieren om uw elektrische wagen thuis op te laden: met een standaardkabel, een SmartCable of een Wallbox. De standaardkabel wordt samen met uw wagen geleverd en laadt perfect. Maar die meet niet hoeveel elektriciteit u verbruikt.
Hoelang duurt het voor mijn wagen volledig is opgeladen?
Soms duurt het amper 30 minuten, soms meer dan 12 uur om uw elektrische wagen op te laden. Alles hangt af van de grootte van de accu en de snelheid van het oplaadpunt en het elektriciteitsvermogen thuis. Een gemiddelde elektrische wagen (accu van 60 kWh) doet er iets minder dan 8 uur over om van leeg naar vol op te laden aan een oplaadpunt van 7 kW.
-
De gemiddelde laadsnelheid aan een normaal stopcontact is 8 km/uur.
-
Met een Wallbox ligt de gemiddelde laadsnelheid rond de 25 km/uur. Dat hangt af van:
-
de grootte van de accu van de wagen
-
uw elektriciteitsvermogen thuis
-
de snelheid van de Wallbox
-
Met een SmartCable ligt de gemiddelde laadsnelheid rond de 12 km/uur.
Kan ik mijn Wallbox thuis gebruiken om een andere auto op te laden?
Ja, het is mogelijk als de stroomproductie bij u thuis het toelaat. Dit zal ook gebeuren met een extra privé-badge zodat het mogelijk is om de kosten per gebruiker te scheiden.
Krijg ik een vergoeding als ik thuis laad?
Onze partner Eneco vergoedt u als bestuurder voor het geregistreerde thuisverbruik. ALD factureert hetzelfde bedrag aan uw werkgever.
Aan welk tarief word ik als bestuurder terugbetaald?
U kunt een bedrag invoeren dat gebaseerd is op uw werkelijke verbruik. Als u geen bedrag invoert, is de vergoeding standaard 0,32 €/kWh incl. btw.
Welke laadpalen kan ik gebruiken met mijn Eneco-laadpas?
U kunt niet aan om het even welke openbare laadpaal opladen. Dat lukt alleen bij de merken waarmee Eneco een roaming-overeenkomst heeft.
De Eneco-app gidst u naar de juiste openbare laadpalen in België en het buitenland. Controleer de prijs/kWh altijd via de app, want die staat niet vermeld aan de laadpaal zelf.
Kan ik de SmartCable gebruiken om op te laden aan een openbare laadpaal?
Nee, de SmartCable is alleen geschikt om thuis op te laden via een normaal stopcontact. U kunt hem dus niet gebruiken om op te laden aan een openbaar oplaadpunt.
Om uw wagen op te laden aan een openbare laadpaal, hebt u een extra kabel nodig met een speciale stekker (een zogenaamde Mennekes-stekker).
Onze tip? Bestel hem meteen als extra accessoire bij uw wagen.
Moet ik vooraf het vermogen van de (openbare) laadpaal controleren? Is er gevaar voor mijn wagen?
Nee, het laadprogramma zorgt er altijd voor dat uw wagen op een veilig niveau laadt. Het controleert:
Waar vind ik alle openbare laadpalen?
In sommige wagens toont de gps waar de openbare laadpunten zijn en wat hun status is (vrij of bezet). Er zijn ook apps waarmee gebruikers hun bevindingen delen, zoals PlugShare en Chargemap. De meeste laadpunten zijn gratis, zoals bij de Delhaize-supermarkten en Cora-hypermarkten. Voor andere moet u betalen via een van de beschikbare betaalmethoden.
Hoe vind ik de (snel)laadpalen?
Neem een kijkje op populaire sites zoals PlugShare en Chargemap. Die kunt u ook als app installeren op uw telefoon. Gebruikt u een andere website of app? Check dan zeker of die regelmatig wordt geüpdatet.
Hoe snel laadt mijn auto op aan een openbare laadpaal?
De snelheid waarmee uw wagen oplaadt, hangt af van de grootte van de accu van de wagen en de beschikbare laadsnelheid van het oplaadpunt.
Kan ik laden bij mijn werkgever?
Heeft uw bedrijf/uw werkgever laadmogelijkheden aan of bij de bedrijfsgebouwen? Dan kunt u de wagen alleen opladen met de door ALD geleverde laadpas, op voorwaarde dat de leverancier ervan een roamingpartner van onze partner Eneco is.
Kan ik de SmartCable bij mijn werkgever gebruiken?
Dat is mogelijk, maar niet de bedoeling. Dankzij gps-coördinaten kunnen we sommige plaatsen uitsluiten voor terugbetaling.
Wanneer wordt mijn SmartCable geleverd en de Wallbox geïnstalleerd?
U doorloopt verschillende stappen:
-
U bestelt de wagen, de Wallbox en de kabel(s).
-
Ongeveer drie weken na de bestelling wordt de Wallbox (bij u thuis) geïnstalleerd.
-
Hebt u een SmartCable besteld? Dan levert bpost die bij u thuis of op kantoor.
Moet ik zelf iets regelen om thuis te kunnen laden?
Wij coördineren samen met onze partner Eneco:
-
de audit van de elektriciteitsinstallatie bij u thuis
-
de planning en installatie van de Wallbox
-
de certificatie van uw nieuwe elektriciteitssituatie thuis
-
de levering van de SmartCable
-
de terugbetaling van uw elektriciteitsverbruik thuis
-
een nieuw elektrisch schema
Kan ik de afspraak voor de installatie annuleren?
U kunt de installatie tot één werkdag voor de geplande datum kosteloos annuleren. Als u op de geplande datum of binnen één werkdag ervoor annuleert, brengt Eneco 350 euro (excl. btw) in rekening. Dit is alleen van toepassing als Eneco de afspraak niet kan vervangen door een andere opdracht.
Hoe annuleren? Neem contact op met de installateur bij wie u de afspraak hebt gemaakt. Vermeld bij de annulering uw aanvraagnummer.
Worden alle kabels standaard meegeleverd met de wagen?
Nee, enkel de standaardkabel is de standaardoptie bij uw plug-inhybride of volledig elektrische wagen. Wilt u opladen aan een openbare laadpaal? Dan moet u de gepaste laadkabel bestellen als extra optie.
Kan ik de Wallbox buiten laten installeren? Is hij bestand tegen het weer?
Ja, de Wallbox is IP55-gecertificeerd. Dat betekent dat hij bestand is tegen vocht en u hem buiten kunt installeren.
Is het stopcontact van de Wallbox gevaarlijk? Wat gebeurt er als mijn kind het aanraakt?
Is de Wallbox inactief? Dan loopt er geen stroom door het Mennekes-contact van de Wallbox. Toch raden we u aan om het stopcontact niet aan te raken, ook al is er niet meteen gevaar. Er is geen elektrische lading vooraleer:
-
de Wallbox aangeeft dat hij klaar is om stroom te leveren
-
de wagen antwoordt dat hij klaar is om op te laden
-
de wagen vraagt om stroom die hij veilig kan ontvangen
-
de Wallbox de stroom levert
-
de stroom door de kabel gaat
Kan ik de afspraak voor de installatie annuleren?
U kunt de installatie tot één werkdag voor de geplande datum kosteloos annuleren. Als u op de geplande datum of binnen één werkdag ervoor annuleert, brengt Eneco 350 euro (excl. btw) in rekening.
Hoe annuleren? Neem contact op met de installateur bij wie u de afspraak hebt gemaakt. Vermeld bij de annulering uw aanvraagnummer.
De Wallbox staat in een gedeelde ruimte (garage) en is zichtbaar/toegankelijk vanaf de straat. Kan iemand anders hem gebruiken?
De Wallbox heeft een RFID-lezer. Dat betekent dat hij niet kan laden tenzij iemand hem met een elektronische badge activeert.
Kan ik de Wallbox gebruiken voordat de installatie is gecertificeerd?
Dat kan, al doet u dat op eigen risico. Het is beter om te wachten tot wanneer de installatie officieel werd gecertificeerd.
Moet ik Eneco kiezen als elektriciteitsleverancier voor mijn huis als ik een Wallbox van Eneco heb?
Nee, u kiest zelf welke elektriciteitsleverancier u wenst.
Hoeveel stijgt mijn elektriciteitsrekening?
Gemiddeld verbruikt een elektrische wagen 15 kWh per 100 km. Rijdt u bijvoorbeeld 20.000 km per jaar? Dan verbruikt u 3.000 kWh. Wij gaan gewoonlijk uit van een woon-werkverdeling van 60/40. In dat geval verbruikt u thuis 1.800 kWh. Passen we het tarief van 0,32 euro/kWh toe (inclusief btw, van toepassing sinds 1 juli 2021), dan bedraagt het totaal 576 euro. Uw elektriciteitsrekening stijgt in dat geval met 51 euro per maand.
Tip: breng uw elektriciteitsleverancier op de hoogte van de verwachte stijging.
Hoe volg ik het kWh-verbruik van mijn wagen?
-
Is uw bestelling afgerond? Dan ontvangt u automatisch de handleiding om de Eneco-app te installeren.
-
De app toont u het thuisverbruik van de Wallbox. Het openbare laadverbruik vindt u op https://portal.eneco-emobility.com/
-
Het thuisverbruik van de SmartCable raadpleegt u via de app Eneco SmartCable. Die downloadt u in de Play Store van Android of de App Store van Apple.
-
De details van uw volledige thuisverbruik staan op uw terugbetalingsnota.
Kan ik het nachttarief gebruiken om minder elektriciteitskosten te betalen?
Ja, als u een tweevoudige meter hebt. Stel het programma in via de boordcomputer van de auto of de app. Zo begint uw wagen pas te laden zodra het nachttarief van toepassing is.
Wat is de goedkoopste plek om op te laden?
De prijs per kWh/uur is het laagst bij uw werkgever. De op een na goedkoopste plaats is thuis. Opladen aan een openbare laadpaal kost het meest en is soms heel duur.
Ik huur een garage of ik parkeer in een garage waar het verbruik niet op mijn eigen meter wordt geregistreerd. Is er een manier om toch een Wallbox te installeren en de elektriciteitskosten te betalen?
Ja, als uw verhuurder of het gebouwmanagement daarmee instemt. Die toestemming regelt u zelf, dat kunnen wij niet in orde brengen voor u. Laat het ons weten als we u op een of andere manier kunnen helpen.
Wat doe ik eerst als mijn toestel niet lijkt te werken?
-
Herstart het elektriciteitssysteem. Wacht 15 minuten en begin dan opnieuw te laden.
-
Kijk na of u de wagen probeert op te laden met de standaardkabel die u kreeg van de producent en/of zoek een oplaadpunt in de buurt (gebruik uw Eneco-kaart).
Met wie neem ik contact op als ik een probleem heb met mijn Wallbox/SmartCable?
Is uw Wallbox een box van Alfen/Eneco of hebt u een Eneco-SmartCable? Bel Eneco op 015 40 41 54 of mail naar e-drive@eneco.com. Zij staan 24 uur per dag en 7 dagen per week klaar voor u. U vindt het nummer van de helpdesk eenvoudig terug op uw Wallbox en op de Eneco-website.
Is uw Wallbox of SmartCable van Powerdale? Mail naar ald@powerdale.com of bel de klantendienst op het nummer 02 647 38 79. Ja, als u een tweevoudige meter hebt. Stel het programma in via de boordcomputer van de auto of de app. Zo begint uw wagen pas te laden zodra het nachttarief van toepassing is.
Wat gebeurt er bij een stroomstoring?
Dan moet u het oplaadsysteem van de wagen reactiveren. Mogelijk moet u de wagen openen, het laadsysteem heropstarten en de wagen weer vergrendelen.
Mijn Wallbox of SmartCable is stuk. Valt hij onder garantie?
De SmartCable/Wallbox heeft 2 jaar garantie. Stopt hij tijdens die periode met werken door slijtage? Dan wordt het toestel gratis vervangen. Hebt u de kabel gebroken? Dan worden er mogelijk wel kosten in rekening gebracht.
Mag ik de laadkabel uittrekken terwijl de wagen oplaadt?
Nee. De laadkabel moet in de Wallbox en uw wagen blijven zitten tijdens het laden. Trek de kabel niet los voordat u het laadproces hebt stopgezet (aan de Wallbox) of uw wagen hebt geopend (aan de wagen).
Wat te doen in geval van verlies of diefstal van de kabel?
De garantie dekt verlies niet. In geval van diefstal moet u binnen de 24 uur aangifte doen bij een plaatselijk politiebureau en ons een kopie van het proces-verbaal doormailen.
Wat gebeurt er met mijn Wallbox als ik het bedrijf verlaat?
Dat hangt af van wat er in de Car Policy is opgenomen. Een paar mogelijkheden:
-
Het laadstation wordt bij de werknemer verwijderd en overgenomen door de werkgever. De kosten zijn voor rekening van de werknemer.
-
Het eigendomsrecht van het laadstation wordt overgedragen aan de werknemer. De restwaarde van het laadstation zal aan de werknemer worden.
-
Het laadstation wordt verwijderd en geïnstalleerd op het adres van een nieuwe bestuurder. De kosten zijn voor rekening van de werknemer.
Wat gebeurt er met de SmartCable als ik het bedrijf verlaat?
De SmartCable volgt de wagen. Uw werkgever moet ALD op de hoogte brengen van de bestuurderswissel zodat we de terugbetalingen correct kunnen uitvoeren.
Wat gebeurt er met de laadpas als ik het bedrijf verlaat?
De laadkaart volgt de Wallbox en wordt gelinkt aan de nieuwe bestuurder. Is het een afzonderlijke kaart? Dan moet uw werkgever ALD op de hoogte brengen van de bestuurderswissel. We sturen u dan een nieuwe kaart toe.
Wat gebeurt er als ik verhuis?
Moet de Wallbox worden verwijderd en geïnstalleerd op een nieuwe locatie? Dan moet uw werkgever een offerte aanvragen bij Eneco. De prijs om de box te verwijderen en opnieuw te installeren schommelt rond de 190 euro. Wij voeren altijd een evaluatie uit om na te gaan of de nieuwe plek geschikt is voor de installatie en om de installatiekosten te bepalen. Zowel voor de SmartCable als voor de openbare laadpas hoeft u niets te doen.
Wat gebeurt er aan het einde van mijn leasecontract?
Voor uw Wallbox zijn er drie opties:
-
Uw werkgever wordt de eigenaar van de Wallbox. Hij mag dat eigenaarschap aan u overdragen. Een voordeel alle aard kan in zo’n situatie van toepassing zijn. Het bedrag moet afgestemd worden met de fiscaal adviseur of boekhouder.
-
De Wallbox wordt verwijderd en vervangen door een stopcontact. De kosten daarvoor betaalt de werkgever.
-
De Wallbox wordt opnieuw gebruikt in een ander contract (als u een nieuwe leasewagen krijgt).
SmartCable
U moet de SmartCable samen met de wagen terugbrengen. Hij kan worden hergebruikt voor een nieuw contract.
Laadkaart
De kaart wordt gedeactiveerd.