Blog

19mrt
2025

“Getting ICE’d”: wie mag aan laadpaal parkeren en voor hoelang?

“Getting ICE’d”: wie mag aan laadpaal parkeren en voor hoelang?

Het overkomt elke bestuurder van een elektrische wagen (EV) wel eens: je komt met je EV aangereden bij een laadpaal en ontdekt dat de plek bezet is door een voertuig met een traditionele verbrandingsmotor, oftewel een 'Internal Combustion Engine' (ICE). “You’ve just been ICE’d!” Zeker nu er meer en meer laadpunten opduiken, zien we een toename van dit fenomeen. Maar ook EV’s zelf kunnen een spelbreker zijn en een laadpaal onnodig blokkeren. Wie mag er parkeren aan een laadpunt? Hoe lang mag je daar staan? En wanneer ben je strafbaar?

Wie mag parkeren aan laadstations?

Als een publiek laadpunt officieel gemarkeerd is, dan mag een voertuig met een verbrandingsmotor er niet parkeren. Concreet zal er bij zo’n laadstation meestal een blauw verkeersbord met witte P staan en daaronder een bord met het symbool van een stekker. Soms zal ook de asfaltlaag (groen) geschilderd zijn om aan te geven dat enkel elektrische voertuigen toegelaten zijn. Wie deze regel overtreedt, riskeert een boete van 58 euro.

Mag je je EV parkeren aan een laadstation zonder te laden?

Volgens de Belgische wegcode mag je je EV enkel aan een laadstation parkeren wanneer je de wagen ook echt aan dat laadpunt vastkoppelt. Ook hier riskeer je bij een overtreding een boete van 58 euro. Wat de gevolgen zijn voor EV’s die na het laden toch geparkeerd blijven staan, staat niet expliciet in de wetgeving. Ook de tijdspanne van het laden wordt niet beperkt door de wegcode.

Opgelet! Lokale overheden kunnen wel specifieke regels hanteren, zoals het verplichten van een parkeerschijf of het opleggen van een maximale parkeertijd. Het is dus altijd raadzaam om goed naar de borden te kijken. Soms wordt er ook opgetreden wanneer een EV na het laden aan een laadstation blijft staan. Er kunnen boetes gegeven worden of er kan een rotatietarief van toepassing zijn. Dat laatste is een bijkomende vergoeding die je betaalt wanneer het laden voltooid is, om te voorkomen dat je EV de laadpaal nodeloos bezet houdt.

Wees hoffelijk en verplaats je wagen

Hoewel het op basis van de wegcode geen officiële overtreding is om met een volgeladen EV aan een laadpaal te blijven staan, is het natuurlijk niet echt sociaal tegenover andere bestuurders die hun voertuig willen opladen. Daarom is het belangrijk dat iedereen zich niet enkel aan de wetgeving houdt, maar ook de nodige hoffelijkheid toont en de laadetiquette respecteert.

Dit inspireerde ons om de Happy Charger-laadschijf te ontwikkelen. Via deze laadschijf willen we iedereen de gelegenheid geven om optimaal gebruik te maken van publieke laadpunten. Met deze schijf geven bestuurders aan wanneer ze verwachten dat hun EV voldoende is opgeladen, waarna ze de laadplaats vrijgeven. Dit bevordert de hoffelijkheid en haalt de ergernis uit het verkeer. Maar vooral: je toont hiermee ook respect voor andere EV-bestuurders.

10 tips voor de juiste laadetiquette

  1. Gebruik een laadpunt enkel wanneer je effectief oplaadt.
  2. Houd je laadtijd in de gaten en verplaats je EV na het opladen.
  3. Laad de batterij niet op tot 100% als dat niet absoluut noodzakelijk is.
  4. Wees voorbereid en maak gebruik van apps om laadpunten te vinden.
  5. Blokkeer geen andere laadpaalgebruikers en parkeer correct.
  6. Wees hoffelijk en probeer geen andere EV's te ontkoppelen.
  7. Respecteer de lokale richtlijnen (bv. toegestane tijdsduur) voor het laden.
  8. Gebruik geen laadpunten voor autodelen of voor andere diensten.
  9. Draag zorg voor lokale oplaadpunten en meld eventuele defecten.
  10. Volg de verkeersregels en parkeer niet tegen de rijrichting in.