België staat met een score van 70/100 op de vierde plaats in de rangschikking van meest mature landen voor elektrisch rijden. Dat blijkt uit een internationale analyse uitgevoerd door Ayvens, de grootste Europese leasing- en mobiliteitsspeler. België behaalt deze positie door het ruime aanbod aan unieke elektrische modellen en de lagere kilometerkost in vergelijking met benzinevoertuigen. Er is echter nog ruimte voor verbetering in de adoptie van elektrische voertuigen op de weg en het aantal openbare laadpunten in België.
Jaarlijks brengt Ayvens de maturiteit van 47 landen in kaart op het gebied van EV-adoptie. In de nieuwste Mobility Guide krijgt België een score van 70/100, wat ons een gedeelde vierde plaats oplevert met Luxemburg. Noorwegen, Nederland en Finland gaan België voor. Deze internationale analyse is gebaseerd op criteria zoals de adoptie van elektrische wagens, oplaadinfrastructuur, fiscaliteit en regelgeving, het aanbod van oplaadbare voertuigen, TCO (total cost of ownership) en de impact op duurzaamheid.
Elektrische wagens: een financieel voordeel
Er is een licht kostenverschil per kilometer tussen elektrische wagens en wagens met een verbrandingsmotor. Voor elektrische voertuigen bedraagt de prijs 0,37 euro per kilometer, terwijl verbrandingsmotoren gemiddeld 0,40 euro per kilometer kosten. Deze kosten zijn berekend voor een periode van 48 maanden en een afstand van 120.000 kilometer. Dat maakt dat de elektrische wagen een licht financieel voordeel heeft. Dat draagt bij aan de score.
Ook in het aanbod scoort België hoog. Met maar liefst 167 unieke modellen op de markt, overtreft België leidende landen Noorwegen (154 modellen) en Finland (119 modellen). Enkel Nederland biedt net iets meer, met 168 modellen. België’s uitbreiding is onder meer te danken aan een uitbreiding in alle segmenten, met de Citroen eC3, Renault 5, Volvo EX30, Kia EV3, Lancia Y, en de Alfa Junior. Bovendien groeide de verkoop van batterij-elektrische wagens in België in 2023 met 146,8% en die van plug-inhybrides met 65,4%. De Tesla Model Y, Audi Q4 E-tron en VW ID.4 waren de bestverkochte modellen.
|
Aanbod elektrische wagens |
Duurzaamheids-relevantie van elektriciteit |
TCO-vergelijking |
EV Adoptie |
Belasting & regulatie |
Laad-infrastructuur |
Totaal |
België |
15/15 |
4/5 |
11/15 |
17/25 |
13/20 |
10/20 |
70/100 |
Vooruitgang, maar nog groei nodig bij de infrastructuur
Toch zijn er ook nog groeimarges toont de Mobility Guide. België behaalt 17/25 voor EV-adoptie en haalde nipt 10/20 voor laadinfrastructuur. Vlaanderen en Brussel boekten flinke vooruitgang op het gebied van laadinfrastructuur. Wallonië loopt wat achter, maar heeft plannen om vanaf deze zomer bijna 2.500 nieuwe laadpunten te installeren. Deze uitbreiding zal naar verwachting zo’n twee jaar duren.
Die zaken gaan ook hand in hand, ziet Johan Portier, Country Managing Director bij ALD Automotive | LeasePlan in België: “We zien een ambitie in België om voldoende publieke laadpunten te installeren. Maar er zijn nog wel landen die het beter doen dan ons. Vandaag zijn 80% van de nieuw bestelde bedrijfswagens volledig elektrisch, en komen er ook jonge tweedehandswagens uit contract. De laadinfrastructuur moet dit tempo van elektrificatie op de baan ook aanhouden. De uitdaging is nu om snel het laadnetwerk uit te breiden, zodat we de groei van elektrische voertuigen kunnen ondersteunen en een echte doorbraak kunnen bereiken.”
Nederland en Noorwegen leiden op het gebied van laadinfrastructuur en EV-adoptie, beide met een score van 20/25 voor EV-adoptie. Nederland scoort het hoogst op laadinfrastructuur (17/20), vóór EV-pionier Noorwegen (15/20).
Portier concludeert: “We merken dat de inzet van België op het gebied van elektrisch rijden beloond wordt in deze lijst. Dat is veelbelovend. Ondanks de uitbreiding in alle segmenten van elektrische modellen in België, blijft het belangrijk om nog steeds in te zetten op de uitbreiding van laadinfrastructuur om uiteindelijke EV-adoptie te stimuleren. Daarnaast moeten we ook blijven werken aan de verduurzaming van mobiliteit. Elektrische voertuigen zijn één van de oplossingen die onze klanten kiezen om hun klimaatdoelen te bereiken en hun CO2-uitstoot te verlagen. In combinatie met andere alternatieven helpt dit hen om stap voor stap vooruitgang te boeken. Ons doel is om inzichten en oplossingen te bieden aan onze klanten voor een succesvolle overstap naar duurzamere mobiliteit.”
Over de studie
Ayvens analyseerde eigen data van 2023, die gaat over 3,4 miljoen wagens uit 47 landen. In de analyse beoordeelde Ayvens de maturiteit van de verschillende landen, gebaseerd op zes pijlers: EV-adoptie, laadinfrastructuur, belasting en regelgeving, het aanbod van wagens met groene aandrijving, de TCO en de impact op duurzaamheid. De individuele punten van deze zes pijlers vormen samen de totale maturiteitsscore van het land. Op basis van verschillende criteria werden de landen in drie groepen gecategoriseerd: ontwikkeld, in transitie, opkomend.