Wie voor enkele dagen naar Praag reist, denkt al gauw aan het vliegtuig. Maar met een afstand van 870 kilometer ligt de Tsjechische hoofdstad eigenlijk verrassend dichtbij. Onze collega Marte De Cremer besloot dus om het vliegtuig in te ruilen voor de EV, en reed volledig elektrisch naar Praag. Het relaas van haar reis lees je hier.
Bestemming: Praag
Afstand enkele rit: 870 km
Reistijd: 12 uur
Wagen: BMW i4 eDrive35
Actieradius: 430 km
Stops: 5
Marte vertrok in de eerste week van juli voor een weekje naar Praag. En voor het eerst zou ze op reis gaan met een elektrische auto. “We vertrokken met de BMW i4 eDrive35 van mijn reisgenoot”, zegt Marte. “Dat is echt een erg comfortabele wagen om lange reizen mee te maken.”
Als voorbereiding bestelde Marte een extra laadkaart als back-up. “Bij ALD Automotive | LeasePlan beschik ik over een Shell Recharge-kaart. Maar je kan heel gemakkelijk een nieuwe kaart voor jezelf bestellen waarmee je in het buitenland kan laden, en die via de app aan hetzelfde account koppelen.” Die reservekaart kwam achteraf bekeken goed van pas. “We kwamen hier en daar een laadpaal tegen waar de kaart van mijn reisgezel niet werkte. Maar Shell beschikt over een enorm netwerk in Europa, waardoor mijn kaart het wél deed.”
Over het aantal laadpalen had het reisduo alvast niet te klagen. “Zowel in Duitsland als in Tsjechië kwamen we heel vaak snelladers tegen langs de snelwegen. We reisden zo’n 12 uur richting Praag, maar voor die lange reistijd hebben we bewust gekozen. Zo hielden we meerdere korte stops waarbij we even een frisse neus haalden, in plaats van een paar langere stops te houden. En ’s middags hebben we uitgebreid geluncht, langer dan de laadtijd die we nodig hadden.”
Omdat het duo de meeste tijd in de stad zelf doorbracht, werd de auto in Praag niet bijgeladen. “Ik had wel het gevoel dat er in de stad zelf minder laadpalen waren dan langs de snelwegen. Maar eens je buiten de stad bent, is het laadnetwerk echt wel voldoende. We hebben ook nergens moeten aanschuiven, terwijl de zomervakantie toch al begonnen was”, vertelt Marte.
De EV-reis is volgens Marte alvast voor herhaling vatbaar. “Mensen zijn nog wat argwanend, maar ik ben echt overtuigd van elektrisch reizen. Je rijdt rustiger en neemt meer pauzes, waardoor je minder vermoeid op je bestemming aankomt. En een gebrek aan laadpalen moet je tegenwoordig echt niet meer vrezen”, klinkt het. “Wat wel belangrijk is, is om je reis op voorhand goed te plannen via routeplanners die rekening houden met laadstations. Zo weet je precies waar en wanneer op te laden. Dat helpt wel om zonder kopzorgen op reis te vertrekken. We speelden met het idee om gewoon te vertrekken en onderweg te zien waar en wanneer we zouden kunnen laden, maar ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben omdat ik anders de hele tijd zou moeten berekenen of we de volgende laadpaal wel zouden halen. Met een goede voorbereiding, kan je zonder zorgen op reis vertrekken”, aldus Marte.
Enkele tips van Marte:
- Plan je reis op voorhand zodat je ongeveer weet waar en wanneer je wil laden. Zo moet je minder rekenen onderweg.
- Rijd je wagen niet telkens volledig leeg, maar plan eerder meerdere, korte laadstops. Zo stap je ook geregeld uit om de benen te strekken en blijf je frisser.
- Voorzie steeds een reserve-laadpas. Ik nam een extra Shell Recharge-pasje mee dat aan mijn huidige account gekoppeld was. Zo kon ik ook in het buitenland makkelijk laden.