Een nieuw voertuig kiezen zorgt vaak voor keuzestress. Merk, model, uitvoering… Ook de kleur zorgt vaak voor dilemma’s. De juiste kleur kiezen voor je voertuig is namelijk niet onbelangrijk. Het draait natuurlijk ook niet alleen om smaak, er zijn verschillende aspecten om rekening mee te houden bij het kiezen van de juiste kleur.
Licht is veilig
Het is geen geheim dat de kleur van een wagen invloed heeft op de zichtbaarheid op de weg. Donkere kleuren zijn ’s avonds en ’s nachts minder zichtbaar. In dat geval doet wit het beter. Grijs en zilver zijn ’s nachts ook goed zichtbaar, maar overdag gaat deze kleur iets meer op in het straatbeeld. Uit diverse studies is gebleken dat voertuigen met een lichte, opvallende kleur minder vaak betrokken zijn bij verkeersongelukken.
Elke kleur heeft zijn prijs
Bij het kiezen van een kleur is het belangrijk om ook rekening te houden met het kostenplaatje. Speciale kleuren kunnen aanzienlijk duurder zijn dan standaardopties als zwart of grijs. Veel automerken bieden enkele kleuren aan zonder meerkost. Van zodra je hiervan afwijkt, betaal je al snel 500 euro meer. Metallic is ook vaak duurder, al krijg je wel meer waar voor je geld: het oogt niet alleen mooier, maar je koetswerk is ook beter beschermd. Metallic lak geeft namelijk een extra coating aan je voertuig.
Praktische overwegingen
Naast persoonlijke voorkeur zijn er ook praktische overwegingen bij het kiezen van een kleur. Zo zijn donkere kleuren gevoeliger voor krassen en vuil, terwijl lichtere kleuren krassen minder zichtbaar maken. Zwart kan ook minder goed tegen herhaalde carwashbeurten. Metaallak is dan weer beter tegen stof, maar als die gerepareerd moet worden, is dat wel een stuk duurder.
Milieuvriendelijke kleuren
De kleur van een wagen kan zelfs een impact hebben op het milieu. Donkere kleuren absorberen meer warmte, wat kan leiden tot een hoger energieverbruik omdat je je airconditioning vaker gebruikt. In dat opzicht is een lichtere kleur die het zonlicht reflecteert een betere optie voor het milieu.
Klassieke kleuren raken beter doorverkocht
De kleur heeft ook een invloed op de doorverkoopwaarde van je voertuig. Hoe beter een kleur in de markt ligt, hoe makkelijker je je voertuig verkoopt op de tweedehandsmarkt. Volgens een onderzoek van het BASF is wit wereldwijd de populairste kleur. Wit wordt gekozen voor 36% van de nieuwe auto’s, gevolgd door zwart (21%), grijs (15%) en zilvergrijs (9%). Ook in Europa zijn deze vier kleuren goed voor meer dan 75% van de bestellingen.
Ook leasewagens zijn vaker wit, grijs, zilvergrijs of zwart. Verder kiezen veel werkgevers ook voor klassieke kleuren die vaak als stijlvol worden gezien.
Iconische kleuren voor iconische wagens
Bedrijven die graag opvallen of een bekende huisstijl hebben, zullen dan weer kiezen voor een opvallend kleurtje dat past bij de bedrijfscultuur. Er zijn ook wagens die net bekend werden vanwege hun opvallende kleur. Denk bijvoorbeeld aan een rode Ferrari of een gele Lamborghini. Maar het hoeft niet altijd om een exotisch model te gaan: in de jaren ’90 was de Seat Ibiza vooral populair in het geel.
Het kiezen van de juiste kleur voor je wagen is geen oppervlakkige beslissing. Het vraagt zorgvuldige afweging van verschillende factoren om ervoor te zorgen dat de gekozen kleur niet alleen esthetisch aantrekkelijk is, maar ook praktisch, veilig en zelfs milieuvriendelijk. Neem de tijd om je opties te overwegen en kies een kleur die bij jou of jouw bedrijf past!