In Ayvens’ wereldwijde rangschikking van landen die het meest ‘klaar’ zijn voor EV staat België op nummer 4. We maken flinke vorderingen op gebied van laadinfrastructuur en steken met kop en schouders boven de meeste andere landen uit wat betreft verschillende elektrische modellen, duurzaam opgewekte stroom en overheidsincentives.
In onze jaarlijkse Mobility Guide speelt de EV Maturity Scoring al enkele jaren een belangrijke rol. Op basis van een hele waslijst aan criteria - zoals de adoptiegraad van elektrische voertuigen en hybridewagens, de laadinfrastructuur, de beschikbaarheid van elektrische modellen en de overheidssteun voor bestuurders die de switch naar elektrisch willen maken – gaat het rapport na hoe voorbereid een land is op vlak van elektrisch rijden.
Veel landen, zo leert het rapport, staan nog maar aan het begin van dat traject. De V.S., de Verenigde Arabische Emiraten, Canada, India, Marokko en Peru hebben bijvoorbeeld nog veel werk voor de boeg. Een handvol landen, zoals Griekenland, Ierland, Italië, Japan, Zwitserland en Thailand, zijn op de goede weg. De meest ontwikkelde landen zijn Noorwegen, Oostenrijk, Nederland, en – jazeker – België!
Goeie kaarten voor de toekomst
Dat ons land stevig scoort wat EV-maturiteit betreft hebben we op zich niet te danken aan het aantal elektrische wagens dat al over Belgische wegen rijdt. 2% van de Belgische wagens is volledig elektrisch, 2% is hybridevoertuig, en nog eens 3% is een plug-in-hybride. Daarmee lopen we in de pas van de rest van Europa. Veel landen die over de hele lijn lager scoren dan België, zoals Zweden, Finland en Ierland, doen het puur wat de adoptiegraad van elektrische wagens betreft zelfs een pak beter dan wij, maar op veel gebieden heeft België goeie kaarten in handen wat de toekomst betreft.
Om te beginnen groeien we stevig. Tussen 2021 en 2022 groeide het aantal in gebruik genomen (volledig) elektrische voertuigen met zo’n 72%. Met 138 elektrische modellen die op de Belgische markt verkrijgbaar zijn, steken we zelfs topland Noorwegen naar de kroon.
Infrastructuur en overheidssteun
Ook onze laadinfrastructuur schakelt naar een hogere versnelling. Er zijn nu 10 oplaadpunten per 100 km en 122 publieke laadstations per 100.000 Belgen. Het Belgische stroomnetwerk dat die laadpalen voedt, werkt ondertussen ook voor 34% op elektriciteit uit hernieuwbare bronnen.
De total cost of ownership van een elektrische wagen – aankoop, verbruik en alle andere kosten samen – ligt in België overigens op 0,36 euro per kilometer, tegenover 0,41 euro per kilometer voor een voertuig met een verbrandingsmotor. Die klik is alvast gemaakt: aan het einde van de rit is een elektrisch voertuig goedkoper.
België scoort, tot slot, relatief goed wat overheidsincentives voor elektrische voertuigen betreft. Er geldt nog altijd een fiscale aftrekbaarheid van 100%, inschrijvingsgeld is beperkt tot een laag bedrag in Brussel en Wallonië en is gratis in Vlaanderen en er zijn nog altijd belastingvoordelen voor eigen laadinfrastructuur. Ook de Lage-Emissiezones (LEZ’s) in Brussel, Antwerpen en Gent trekken België naar boven in de rangschikking.
Ontdek de volledige Mobility Guide van 2023 hier.
Over de studie
We analyseerden voor ons Mobility Report eigen data uit 2022, gebaseerd op bijna 3,9 miljoen wagens in 46 landen. Op basis van dat representatieve staal beoordeelden we de EV-maturiteit van die verschillende landen, volgens zes criteria: EV-adoptiegraad, laadinfrastructuur, belasting en regelgeving, aanbod van wagens met groene aandrijving, total cost of ownership, en impact op duurzaamheid. Uit de resultaten binnen deze pijlers werd vervolgens de totale EV-maturiteitsscore van het land berekend. Die score bepaalde, tot slot, bij welke van de drie categorieën ieder land terechtkwam: van ‘opkomend’ via ‘in transitie’ tot ‘ontwikkeld’.