Blog

09nov
2023

Waterstof versus elektrisch rijden: hoeveel kost het?

Waterstof versus elektrisch rijden: hoeveel kost het?

Elektrische voertuigen en auto’s op waterstof zijn twee veelbesproken opties in de wereld van duurzame mobiliteit. Omdat beide technologieën hun voordelen hebben, is voor de meeste mensen de totale kostprijs (Total Cost of Ownership of TCO) doorslaggevend. In dit artikel maken we kennis met David, een fictieve bestuurder die twijfelt tussen de twee voor zijn bedrijfswagen.

Wat is Total Cost of Ownership?

TCO omvat het totale kostenplaatje van een voertuig (financiering, verzekering, bandenwissels, onderhoud, energiekosten, …) alsook de fiscale impact van het voertuig op de vennootschap. In het voorbeeld dat volgt, zal de energiekost (elektriciteit versus waterstof) de doorslaggevende component zijn voor wagens met een gelijkaardig catalogusprijs.

Maak kennis met David

David legt dagelijks heel wat kilometers af op de snelweg. Op zijn werk zijn er meer dan voldoende laadpalen en hij heeft de mogelijkheid om thuis een laadpunt te installeren. Maar David woont ook dicht bij een waterstoftankstation

Elektrisch rijden

Elektrisch rijden of rijden met een BEV (‘Battery Elecric Vehicle’) heeft als voordeel dat David zijn auto, een BMW iX3 80kWh, een groot deel van de tijd thuis en op kantoor kan laden. Maar David moet soms ook publieke laadpalen en snelladers  gebruiken. De prijs per kWh ligt dan hoger. Omdat David vaak op de baan is en veel kilometers op de snelweg aflegt, verbruikt zijn auto volgens analyses bovendien 25% à 30% meer elektriciteit dan het gemiddelde vebruik aangegeven door de fabrikant.

Rijden op waterstof

Rijdt David daarentegen op waterstof (H2), dan betaalt hij een stabiele prijs per kilogram H2 bij het tankstation in de buurt. In dit geval moet hij rekening houden met een meerverbruik van 10%. Davids waterstofauto, een Hyundai NEXO FCEV, heeft namelijk een WLTP-verbruik van 0,9 kg/100 km, terwijl het realistische verbruik van David ongeveer 1 kg/100 km bedraagt. WLTP staat voor ‘Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure’. Behalve verbruik meet deze test ook de uitlaatgassen van een voertuig (bij elektrische auto’s of auto’s op waterstof altijd 0 gr/km) om te zien of het voldoet aan de emissienormen.

Verschil in leaseprijs

De BMW iX3 80kWh van David is maandelijks ongeveer 90 euro goedkoper om te leasen dan de Hyundai NEXO FCEV. Toch heeft de waterstofauto nog steeds een maandelijks TCO-voordeel van zo’n 40 euro, rekening houdend met het energieverbruik.

Keuzestress? Krijg advies van een expert

Deze vergelijking laat zien dat waterstofauto's financieel voordeliger kunnen zijn dan elektrische auto's. Wel is het belangrijk op te merken dat de TCO van beide voertuigen ook afhankelijk is van factoren zoals rijgedrag, lokale belastingen, incentives, verzekeringskosten en de prijsontwikkelingen van elektriciteit en waterstof. Vraag gerust advies aan onze experten om de slimste keuze te maken voor uw bedrijf.