In de zoektocht naar alternatieve mobiliteitsoplossingen zijn veel ogen gericht op e-fuels. Maar hoe milieuvriendelijk zijn die werkelijk? De meningen zijn verdeeld.
Wat zijn e-fuels?
E-fuels zijn brandstoffen op basis van groene waterstof, verkregen via hernieuwbare energiebronnen zoals windturbines en zonne-energie. Door de waterstof te combineren met CO2 afkomstig uit de lucht of industriële processen, ontstaat een synthetische brandstof vergelijkbaar met benzine of diesel.
Klimaatneutraal alternatief voor benzine, diesel en EV?
E-fuels zijn perfect geschikt voor auto’s die normaal gezien op benzine of diesel rijden, zonder dat de motor er aanpassingen voor nodig heeft. Daardoor lijken ze ook meteen een uitstekend alternatief voor elektrische voertuigen (EV), die in vergelijking met traditionele auto’s nog altijd om een aanzienlijke investering vragen.
Het idee achter e-fuels is dat de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het verbranden van deze brandstoffen, theoretisch gezien, gecompenseerd wordt door de CO2 die aan het begin van het productieproces wordt toegevoegd. Op die manier sluit de kringloop en kunnen e-fuels een klimaatneutrale vervanging zijn voor traditionele fossiele brandstoffen.
De nadelen van e-fuels
Het klinkt veelbelovend, maar e-fuels zijn niet zonder uitdagingen. Momenteel is de productie beperkt tot slechts enkele fabrieken over de hele wereld. Zelfs ambitieuze doelen, zoals die van Porsche en BMW, richten zich maar op een fractie van het (verwachte) wagenpark in de EU. Daardoor is de toekomst van e-fuels in de automobielsector onzeker.
Daarnaast is het productieproces voor e-fuels veel energie-intensiever dan dat van elektrische auto's, wat betekent dat veel meer hernieuwbare energie nodig is om een auto op e-fuels aan te drijven dan op een elektrische accu.
Bovendien zijn e-fuels niet vrij van vervuilende stoffen. Hoewel de uitstoot van fijn stof significant daalt, is de uitstoot van koolmonoxide en ammoniak wel hoger dan bij standaard benzine. De claim dat e-fuels een schone brandstof zijn, staat daardoor ter discussie.
Bidirectioneel laden
Vooralsnog lijkt elektrificatie de toekomst te zijn. In die zin is er steeds meer aandacht voor bidirectioneel laden, waarbij elektrische voertuigen niet alleen stroom afnemen, maar ook kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnet, thuisbatterijen en elektrische apparaten. Helaas ondersteunen nog maar weinig auto's deze technologie en is de wetgeving omtrent terugbetaling van de elektriciteitskosten voor werknemers hierin nog (te) onduidelijk.