Steeds meer Chinese automerken betreden de Europese markt met EV’s, en brengen zo de elektrificatie van onze automarkt in een stroomversnelling. Welke modellen zijn het meest in trek? En is het (nu al) interessant om Chinese merken op te nemen in uw vloot? Lees meer.
Populaire Chinese automerken
MG
MG is van oorsprong een Brits automerk, maar werd in 2006 overgenomen door het Chinese Shanghai Automotive Industry Corporation. De MG5 van Chinese makelij was de eerste honderd procent elektrische break op de markt.
Aiways
De Aiways U5 springt in het oog met zijn geavanceerde rijassistentiesystemen. In specifieke situaties kan deze auto zelf sturen, accelereren en remmen.
BYD
BYD of Build Your Dreams maakt furore met de Tang, Han en Atto 3. Dit Chinese automerk is gekend om zijn befaamde ‘Blade Battery’, die gemaakt is van grondstoffen die in overvloed aanwezig zijn in de wereld, zoals lithium en ijzer. De batterijen van BYD zijn zo performant en veilig dat zelfs Tesla klant is.
XPENG en Seres
XPENG met de G3, P5, P7 en G9 en autofabrikant Seres met de Seres 3 en Seres 5, bieden dan weer een garantie van 8 jaar op hun batterijen.
NIO
De ET7, EL7 en ET5 van autofabrikant NIO onderscheiden zich door de mogelijkheid om de batterij te leasen, waardoor de kostprijs aanzienlijk lager komt te liggen.
Polestar
Tot slot zijn er de Polestar 2 en 3, die zich makkelijk online laten configureren en bestellen.
Interessant voor uw vloot of niet?
Vooralsnog blijven Europese bestuurders wat terughoudend tegenover Chinese automerken vanwege hun hardnekkige imago, soms nogal ongewoon design en de eerder beperkte dealernetwerken voor onderhoud en reparatie.
Toch zijn Chinese EV’s zeker het overwegen waard, want dankzij lokale joint ventures met onder meer Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz moeten ze wat betreft bouwkwaliteit en veiligheid niet onderdoen voor de Europese merken. Bovendien zijn de leveringstermijnen korter en de prijs-kwaliteitverhouding aantrekkelijker, omdat deze auto’s al vanaf de basis goed zijn uitgerust. Tot slot bieden Chinese EV’s vaak een langere garantie dan hun Europese tegenhangers, zoals 8 jaar op batterijen, wat hen zeer interessant maakt voor elektrische vloten.