Sinds 1 augustus 2023 mogen alleen nog bewoners en een kleine groep vergunninghouders straatparkeren in de Antwerpse binnenstad. Bezoekers worden aangemoedigd om te parkeren in ondergrondse parkeergarages en de park-and-rides buiten de stad. Voor werknemers wordt optimaal gebruikmaken van het mobiliteitsbudget nu nog belangrijker. ALD Move speelt daar handig op in, met een mobiliteitsplatform voor werkgevers en een mobility app inclusief digitale betaalkaart voor werknemers.
Ondergronds parkeren is de norm
“Er is plaats genoeg in Antwerpen om onder de grond te parkeren”, zegt burgemeester Bart De Wever. Ook moedigt hij bezoekers aan om met de tram te komen of te parkeren in de park-and-rides (P + R) in de stadsrand. Parkeerautomaten en -apps voor bezoekers zullen verdwijnen.
Uitzonderingen
Wel zijn er uitzonderingen voor personen met een handicap, zorgverstrekkers, autodelers en bezoekers van bewoners. Bewoners kunnen maximaal 90 uur per kwartaal parkeerrechten verlenen aan hun bezoekers met behulp van een digitaal nummerplaatsysteem.
Werken aan viaduct
Ook de werken aan het viaduct van Merksem maken Antwerpen minder vlot bereikbaar met de auto. In 2025 zal het viaduct volledig tegen de grond gaan om plaats te maken voor een overkapte ring. Maar de gevolgen daarvan laten zich nu al merken. In het voorjaar van 2023 startte Lantis aan de zogenaamde ‘bypass’. “Dat is een tijdelijke snelweg en brug in Deurne en Merksem die vlak naast de huidige ring komt te liggen”, zegt Annick Dirckx, woordvoerder van Lantis.
Toch nog vlot naar Antwerpen
De nieuwe parkeerregeling in Antwerpen bevestigt dat een flexibel mobiliteitsbeleid absoluut noodzakelijk is voor bedrijven in en rond grootsteden. Om werkgevers hun mobiliteitsoplossingen te helpen centraliseren en om werknemers hun mobiliteitsbudget optimaal te helpen inzetten, is er ALD Move. Moet een verplaatsing vooral snel, goedkoop of duurzaam zijn? Met de innovatieve mobility app maken werknemers op elk moment de slimste reisbeweging. Vraag nu een gratis demo aan.