WAT IS HET CAPACITEITSTARIEF?
Het capaciteitstarief is geen bijkomend tarief. Het is een andere manier om nettarieven, een van de drie onderdelen van uw elektriciteitsfactuur, aan te rekenen:
- nettarieven (kosten voor de aanleg en het onderhoud van het elektriciteitsnet)
- btw en een aantal heffingen
Sinds 1 januari 2023 berekent Vlaanderen deze nettarieven anders.
WAT IS ER VERANDERD?
Vroeger werd het nettarief berekend op basis van het elektriciteitsverbruik. Sinds 1 januari 2023 speelt ook het piekvermogen een belangrijke rol. Dat zijn de momenten waarop u veel elektriciteit verbruikt. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een 1- of 3-fasige aansluiting.
Daarnaast is er voor de nettarieven geen onderscheid meer tussen dag- en nachttarief. Voor het onderdeel ‘energiekost’ telt dit wel nog mee.
VAN WAAR KOMT HET?
Het capaciteitstarief moet het omschakelen van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie ondersteunen. Met de stijgende populariteit van o.a. elektrische wagens en warmtepompen staat het stroomnet onder druk. Om het elektriciteitsnetwerk niet te overbelasten, willen netbeheerders dat we ons verbruik zoveel mogelijk spreiden.
Netbeheerders willen vermijden dat we met z’n allen bijvoorbeeld om 19u een wasmachine aanzetten en de oven voorverwarmen terwijl de tv staat te spelen. En al zeker niet als dan ook nog eens onze elektrische wagen aan de stekker hangt.
WAT IS HET DOEL?
- Het helpt – samen met de digitale meter – om een beter inzicht te krijgen in het verbruik.
- Het moedigt iedereen aan om energie slim en efficiënt te gebruiken.
HOE WORDT HET BEREKEND?
De berekening van het capaciteitstarief hangt af van de gebruikte meter: digitaal of analoog.
DIGITALE METER
- De digitale meter registreert en berekent de hele dag door hoeveel u gemiddeld verbruikt per kwartier. Dat is het kwartiervermogen, uitgedrukt in kilowatt (kW).
- Elke maand wordt er gekeken in welk kwartier u het meest verbruikte. Dat is de maandpiek.
- Uw leverancier rekent het capaciteitstarief aan op basis van de gemiddelde maandpiek van de afgelopen 12 maanden.
Goed om te weten: uw maandpiek bedraagt minstens 2,5 kW, ook als uw verbruik lager ligt.
ANALOGE METER
Een analoge meter kan niet nagaan hoeveel elektriciteit u op een bepaald moment gebruikt. In dit geval wordt het capaciteitstarief berekend op basis van de minimumbijdrage van 2,5 kW.
Goed om te weten: de andere netkosten blijven gebaseerd op basis van uw verbruik (in kWh). Zo betaalt u een hoger nettarief per kWh dan iemand met een digitale meter.
SOCIAAL TARIEF
Komt u in aanmerking voor het sociaal tarief? Dan betaalt u geen capaciteitstarief.
WAT IS DE IMPACT OP UW FACTUUR?
Per kilowatt betaalt u voor het capaciteitstarief jaarlijks €40,40 (excl. btw). Dus ook zonder verbruik betaalt u jaarlijks €101. Volgens een studie van de VREG bedraagt de gemiddelde maandpiek in Vlaanderen 4,37 kW. Een gezin betaalt dus pas extra als het meer verbruikt dan de gemiddelde maandpiek van 4,37 kW.
Tip: ga naar de simulator van VREG om te bereken hoeveel nettarieven u betaalt in 2023.
EEN VOORBEELD
Stel, u laadt uw elektrische wagen een keer per maand op van 20% naar 80% aan 11kw, zonder andere elektrische apparaten te gebruiken. Dan betaalt u aan het einde van het jaar €444,40 (excl. btw) netkosten.
ZO GAAT U SLIM OM MET HET CAPACITEITSTARIEF
SLIM LADEN
Laad uw wagen op op momenten dat er geen of weinig andere huishoudapparaten stroom verbruiken. Heeft u zonnepanelen? Dan is het vaak voordeliger om uw elektrische wagen overdag op te laden. Lukt dat niet, kies dan een moment waarop u geen andere toestellen gebruikt. Laat bijvoorbeeld de applicatie van uw wagen het startmoment bepalen.
VAKER, MAAR MINDER LANG LADEN
We kunnen het niet ontkennen: vertrekken met een volledig opgeladen batterij geeft een goed gevoel. Maar is het echt nodig? Het is voordeliger om de wagen geregeld (kort) op te laden, dan in één laadbeurt van 0 naar 100% te gaan. Studies tonen trouwens aan dat u de levensduur van de batterij verlengt wanneer u maar tot een maximum van 80% oplaadt.
TRAAG LADEN
Bij de meeste elektrische wagens kunt u zelf de laadsnelheid verlagen via de boordcomputer of load balancing (via uw laadinstallatie). Zo vertraagt u of stelt u het laden van de wagen uit wanneer er op dat moment te veel andere stroomverbruikers in huis actief zijn.
EEN VOORBEELD
Gefeliciteerd! In dit voorbeeld krijgt u een gloednieuwe elektrische bedrijfswagen met een rijbereik van 300 km. U woont op 45 km van het werk en had, voordat u een elektrische wagen kreeg, een maandpiek van 4,5 kW.
U laadde uw wagen vandaag op het werk op en kwam thuis met een rijbereik van 255 km. Vermits u morgen een rustige dag heeft, zonder grote verplaatsingen, hoeft u uw wagen thuis niet meer op te laden.
Toch liever een volle batterij? Dan laadt u de wagen best op wanneer er geen andere grootverbruikers actief zijn, bijvoorbeeld om 21u. Via load balancing laadt de wagen de hele nacht op aan 4,5 kW. Tegen 7u is uw wagen volledig opgeladen en heeft u uw maandpiek van 4,5 kW niet overschreden. Goed nieuws: in dit geval stijgt uw capaciteitstarief niet.
Heeft u toch een drukke agenda met veel verplaatsingen voor de boeg? En moet u uw wagen opladen aan 11 kW, van 20% naar 80% batterijcapaciteit? Dan telt deze hogere maandpiek slechts voor 1/12de mee inde berekening van het jaarlijkse capaciteitstarief.
HOE KAN ALD AUTOMOTIVE U HELPEN?
LOAD BALANCING
Sinds de komst van het capaciteitstarief is de module load balancing van een laadinstallatie onmisbaar geworden. Wilt u hier meer over weten? Uw leaseconsultant helpt u graag verder.
ADVIES OP MAAT
Zoekt u een elektrische wagens die perfect past in uw duurzame mobiliteitsstrategie? Vertel uw verhaal en laat u begeleiden door onze experten.
> bic@aldautomotive.com