ALD doet overnamevoorstel van LeasePlan
Oprichting van "NewALD", een toonaangevende wereldspeler op het gebied van mobiliteit
- ALD KONDIGT DE ONDERTEKENING AAN VAN EEN MEMORANDUM VAN OVEREENSTEMMING OM LEASEPLAN 100% TE VERWERVEN VAN EEN CONSORTIUM GELEID DOOR TDR CAPITAL.
- DE VOORGESTELDE OVERNAME VAN LEASEPLAN VOOR EEN TOTAALBEDRAG VAN EUR 4,9 MILJARD[1] ZOU GEREALISEERD WORDEN DOOR EEN COMBINATIE VAN CONTANTEN EN AANDELEN.
- BIJ DE AFRONDING, DIE VERWACHT WORDT TEGEN EIND 2022, ZOU SOCIETE GENERALE CA. 53% VAN "NewALD" BEZITTEN, TERWIJL LEASEPLAN-AANDEELHOUDERS 30,75%[2] IN HANDEN ZOUDEN HEBBEN. DE WAARDE VAN DE FREE FLOAT VAN NewALD ZOU AANZIENLIJK HOGER ZIJN DAN VOOR HET SLUITEN VAN DE DEAL.
- SOCIETE GENERALE ZOU ZICH ERTOE VERBINDEN DE MEERDERHEIDSAANDEELHOUDER VAN NewALD TE BLIJVEN OP LANGE TERMIJN.
- NewALD ZOU EEN TOONAANGEVENDE WERELDWIJDE MOBILITEITSSPELER CREEREN, DIE STERK GEPOSITIONEERD IS OM DE DIGITALE TRANSFORMATIE VAN DE INDUSTRIE TE LEIDEN EN DE GROEI VAN DE MOBILITEITSSECTOR VAST TE LEGGEN.
- NewALD ZOU EEN BELANGRIJKE WAARDE VOOR AANDEELHOUDERS GENEREREN DANKZIJ SCHAALVOORDELEN EN SYNERGIEËN.
LeasePlan is een toonaangevend mobiliteitsbedrijf met expertise in vlootbeheer en beheert een totale vloot van 1,8 miljoen[3] voertuigen, met een wereldwijd en uitgebreid aanbod waardoor het perfect geschikt is voor ALD Automotive om vorm te geven aan de transformatie van de sector.
De voorgestelde combinatie van ALD en LeasePlan in NewALD zou naar verwachting zeer synergetisch zijn en de kans creëren om complementaire capaciteiten van beide ondernemingen te combineren. Als wereldwijd toonaangevende speler op het gebied van mobiliteit zou NewALD kunnen profiteren van een snelgroeiende markt die wordt gedreven door sterke onderliggende megatrends, waaronder:
- de verschuiving van eigendom naar gebruik op alle vlakken: B2B, B2C en zelfs B2E[4]
- de data-gedreven digitale transformatie van de mobiliteitsindustrie
- de overgang naar emissievrije en duurzame mobiliteit
Deze overeenkomst zou een stap in de goede richting zijn die NewALD zou positioneren voor een groei van de lange-termijnvloot van minstens 6% per jaar na de integratie. NewALD zou zich richten op een verbetering van de verhouding kosten/inkomsten tot ca. 45%[5] tegen 2025, waarmee het zijn positie als marktleider in de sector zou bevestigen. Verwacht wordt dat de transactie operationele synergieën en inkoopsynergieën zal opleveren van EUR 380 miljoen per jaar vóór belastingheffing.
Verwacht wordt dat de overeenkomst aantrekkelijke rendementen en aanzienlijke waardecreatie voor investeerders zal opleveren. Rekening houdend met de voordelen van volledig gefaseerde synergieën en exclusief herstructureringskosten, zou de pro-forma toename van de genormaliseerde winst per aandeel[6] in 2023 ca. 20% moeten bedragen. Op middellange termijn zal de uitbetalingsratio van NewALD naar verwachting tussen 50% en 60 blijven tot 2025.
Tim Albertsen, Chief Executive Officer van ALD, reageert:
“Vandaag start een nieuw hoofdstuk in onze geschiedenis met een eerste stap naar het creëren van NewALD. In de context van de huidige transformatie van de automobiel- en mobiliteitssector, die aan een enorm snel tempo evolueert, is deze voorgestelde transactie essentieel voor de oprichting van een toonaangevende wereldspeler in mobiliteit. Door de meerdere sterke punten van ALD en LeasePlan te combineren, groter te worden, onze krachten te bundelen in digitaal en een toonaangevende leverancier van duurzame mobiliteitsoplossingen te creëren, zouden we onze sector hervormen en het best gepositioneerd zijn om nog betere oplossingen en waardeproposities te leveren aan ons uitgebreide klantenbestand. Deze transactie zou voor de gezamenlijke managementteams en talenten van beide bedrijven, in alle regio's, tal van mogelijkheden creëren, onze focus op duurzaamheid onderbouwen met een duidelijk pad naar emissievrije mobiliteit en niet in de laatste plaats zorgen voor een sterk aandeelhoudersrendement over de cycli heen. We zijn allemaal erg enthousiast over het vooruitzicht om deel uit te maken van deze nieuwe onderneming."
Tex Gunning, Chief Executive Officer van LeasePlan, voegt toe:
“Onze ondernemingen combineren zou een belangrijke rol spelen bij de overgang van auto’s als eigendom naar abonnementsvormen enerzijds, en de evolutie van een emissievrije mobiliteit in de auto-industrie. Door onze krachten nu te bundelen met ALD Automotive, combineren we de beste talenten in de sector, ondersteund door een investeringskracht die nodig is om te voldoen aan de volgende generatie mobiliteitsbehoeften van onze klanten. Vanaf dag een zal NewALD een van de grootste vloten van elektrische voertuigen ter beschikking stellen en de standaard blijven zetten voor ESG (Environmental, Social & Governance) in de mobiliteitsindustrie. Ik ben erg trots op alle LeasePlanners voor het brengen van ons bedrijf tot waar het nu is. We kijken ernaar uit om samen te werken met het uitstekende team van ALD en ons gecombineerde bedrijf mee te nemen naar de spannende toekomst van mobiliteit."
[1] Gebaseerd op 12,12 EUR per aandeel voor ALD (VWAP op Euronext tussen 28 september 21 en 27 oktober, publicatiedatum persbericht na sluiting van de markt waarin besprekingen over een mogelijke combinatie worden bevestigd) en exclusief warrants
[2] Met 12 maanden lock-up. Potentieel om met nog eens ca.2% te stijgen na uitbetaling van warrants, op volledig verdunde basis
[3] Exclusief LeasePlan Australië en LeasePlan Nieuw-Zeeland, die per 1 september 2021 zijn verkocht aan SG Fleet
[4] B2E betekent Business to Employee
[5] Berekend als: Totale overheadkosten/Brutomarge (exclusief verkoopresultaat gebruikte auto's en risicokosten)
[6] Berekend op basis van het consensus nettoresultaat per aandeel van ALD per 27 oktober 2021 (nettoresultaat van 623 miljoen EUR), bij constante perimeter, inclusief volledig gefaseerde run-rate synergieën en exclusief herstructureringskosten. NewALD standalone EPS gecorrigeerd voor kapitaalverhoging vergeleken met ALD's verwachte EPS