Tom Van Gool is salesmanager bij Isabel Group en maakte dit jaar de switch naar een elektrische auto. Bij ALD vond hij de pérfecte wagen die binnen zijn levensstijl en het beschikbare leasingbudget paste. Of het meeviel om voor het eerst elektrisch te rijden? Lees zijn verhaal.
Dynamisch bedrijf met een doordachte car policy
“Twaalf jaar geleden, toen ik bij Isabel Group begon, was de werkomgeving nog erg traditioneel. Wat het wagenpark betrof, kon u bij wijze van spreken kiezen uit drie verschillende merken en kleuren. Maar de laatste jaren waait er een nieuwe wind door onze onderneming, en daarin ontbreekt een doordachte car policy ook zeker niet.”
Een elektrische wagen kiezen
“Eerlijk gezegd, was ik eerst niet van plan om met een volledig elektrische bedrijfswagen te gaan rijden. De opties diesel en hybride stonden voor mij namelijk ook nog open”, verklapt Tom. “Het leasebudget voor een elektrische wagen lag aanzienlijk hoger en heeft me uiteindelijk over de streep getrokken. Na een testrit in de Polestar 2 was ik helemaal verkocht. Het rijcomfort is enorm en de wagen heeft weinig tot geen onderhoud nodig, is niet vervuilend en past pérfect binnen mijn profiel: ik woon aan de Brusselse rand en kan naar elke uithoek van het land rijden zonder dat ik onderweg moet opladen.”
Het gemak van een laadpaal
“Thuis heb ik een laadpaal. Die is Eneco begin dit jaar komen plaatsen. Met een vragenlijst en enkele foto’s van mijn garage en de gevel hebben de technici zich voorbereid op de effectieve plaatsing – die slechts een halve dag in beslag nam. Via een app op mijn smartphone heb ik een duidelijk overzicht van al mijn laadbeurten, hoeveel kilowattuur ik geladen heb en hoeveel me dat kost.”
“Laden is nu deel van mijn parkeerritueel.”
“Het opladen van een elektrische wagen vraagt een andere mentaliteit. Een wagen op benzine of diesel laadt u volledig vol zodra het lampje brandt. Maar als ik mijn elektrische wagen onderweg moet opladen, dan doe ik dat zodat de batterij vol genoeg is om weer thuis te geraken. Ik heb mijn wagen eigenlijk nog maar twee keer onderweg aan de stekker gehangen. Dit omdat ik nu de reflex heb om mijn wagen elke dag op te laden. Het is deel van mijn parkeerritueel geworden. Als de batterij op 90 procent zit, heb ik een rijbereik van ongeveer 360 kilometer en voor een normale werkdag is dat meer dan voldoende.”