Vanaf 1 januari 2020 wijzigt de fiscale aftrekbaarheid, waarbij voertuigen met een hogere CO2-uitstoot sterker worden benadeeld. Daarnaast voert Europa vanaf dat jaar ook steeds strenge emissievoorschriften in voor tal van sectoren, waaronder de autosector. Autoproducenten reageren hierop door steeds milieuvriendelijkere wagens te ontwerpen. En die beperken zich heus niet alleen tot de elektrische modellen. Een overzicht.
De EU heeft in haar strijd tegen de klimaatopwarming nieuwe emissiedoelen opgelegd voor 2020, 2030 en zelfs 2050, waardoor de algemene CO2-emissies respectievelijk met 20%, 40% en 80% zullen dalen. In 2020 zal 95% van de vloot van nieuwe auto’s moeten voldoen aan het doel van 95 g/km CO2 en tegen 2021 zal dit 100% van de nieuwe personenwagens zijn. Fabrikanten die hieraan niet voldoen, zullen voor elke geregistreerde auto een boete moeten betalen die gelijk staat aan 95 EUR per gram overschrijding.
De meeste autoconstructeurs hebben hun antwoord op de strengere CO2-normen al klaarliggen: meer groene(re) wagens. Dat vertaalt zich in de nieuwe modellen met weinig of geen uitstoot die op de agenda staan voor 2019-2020.
Elektrische modellen
Minder dan nul CO2-uitstoten is moeilijk. Logisch dus ook dat elektrische wagens ook na 2020 fiscaal het grootste voordeel genieten, al zal hun voordeel wel wat verkleinen. Momenteel zijn elektrische wagens nog voor 120% aftrekbaar, na 2020 zal dat 100% zijn.
De fiscale aantrekkelijkheid van elektrische wagens is dus onbetwist. Hun nadeel schuilt vooralsnog in hun hogere aankoopprijs en hun lage bereik. De nieuwste modellen lijken dat laatste euvel echter snel weg te werken, al hangt daar vooralsnog een behoorlijk prijskaartje aan vast. Zo zullen de duurste versies van de Volkswagen ID.3 en de Polestar 2, die beiden uitkomen in 2020, een bereik hebben van 400 km. Wie echt over een groot budget beschikt, kan zichzelf vanaf waarschijnlijk eind 2020 ook verwennen met de nieuwe Tesla Roadster, die beweert een bereik te zullen hebben van maar liefst 1.000 km.
Maar ook voor kleinere budgetten wordt het bereik stilaan haalbaar. De elektrische versies van de Peugeot e-208, de Opel Corsa-e en de DS 3 E-Tense, die allen dit jaar nog uitkomen, zijn technisch identiek en beloven dus allemaal eenzelfde praktisch bereik van 280 km voor een prijskaartje van rond de 40.000 euro. De goedkoopste versie van de Volkswagen ID.3 belooft zelfs eenzelfde bereik voor 10.000 euro minder, maar dan zal u wel geduld moeten uitoefenen: dat model komt vermoedelijk pas begin 2021 uit.
Plug-in hybrides
Sommige plug-in hybrides zullen hun fiscale aantrekkelijkheid verliezen na 2020. Dit zijn de zogenaamde fake plug-in hybrides. Dit zijn wagens waarvan de elektrische batterij een energiecapaciteit heeft van minder dan 0,5 kWh per 100 kg van het wagengewicht of wagens die een CO2-uitstoot hebben van meer dan 50 gr/km. Valt uw plug-inhybride in die categorie en is hij besteld na 1 januari 2018? Dan zal uw Total cost of ownership (totale kost voor het gebruik) vanaf 2020 aanzienlijk stijgen. De fiscale aftrekbaarheid van uw wagen zakt dan immers van 100 procent naar een percentage ergens tussen de 40 en 60 procent.
Hoe berekent u nu of uw plug-in hybride fake is of niet? Een voorbeeld kan dit ophelderen. De huidige Mitsubishi Outlander PHEV heeft een gehomologeerde CO2-uitstoot van 40 g/km en een verhouding van 0,72 kWh/100 kilo. Die laatste waarde berekenen we door de opslagcapaciteit van de batterij (13,8 kWh) te delen door het totaalgewicht (1.900 kilo). Zijn energiecapaciteit ligt dus hoger dan O,5 kWh per 100 kg, en zijn CO2-uitstoot lager dan 50 gr/km. Hij zal zijn fiscale aantrekkelijkheid dus behouden.
Vindt u die berekening te veel werk? De auto-experten van Vroom.be hebben het rekenwerk al voor u uitgevoerd voor alle plug-inhybrides die vandaag op de markt zijn. De volgende 19 modellen voldoen aan alle voorwaarden om ook na 2020 voor 96 tot 100% aftrekbaar te blijven:
- BMW 530e iPerformance: € 59.950, vanaf 2020 voor 98% aftrekbaar
- BMW 745e iPerformance: € 103.750, vanaf 2020 voor 97% aftrekbaar
- BMW 745Le iPerformance: € 110.300, vanaf 2020 voor 96% aftrekbaar
- BMW i8: € 145.500, vanaf 2020 voor 100% aftrekbaar
- BMW i8 Roadster: € 166.500, vanaf 2020 voor 98% aftrekbaar
- Hyundai Ioniq PHEV: € 34.749, vanaf 2020 voor 100% aftrekbaar
- Kia Niro PHEV: € 37.640, vanaf 2020 voor 100% aftrekbaar
- Kia Optima PHEV: € 47.440, vanaf 2020 voor 100% aftrekbaar
- Kia Optima SW PHEV: € 45.540, vanaf 2020 voor 100% aftrekbaar
- Mercedes E 300e: € 63.888, vanaf 2020 voor 98% aftrekbaar
- Mercedes E 300de: € 66.187, vanaf 2020 voor 99% aftrekbaar
- Mercedes E 300de Break: € 68.607, vanaf 2020 voor 98% aftrekbaar
- Mitsubishi Outlander PHEV: € 39.990, vanaf 2020 voor 100% aftrekbaar
- Toyota Prius PHEV: € 41.980, vanaf 2020 voor 100% aftrekbaar
- Volvo S60 T8 Twin Engine: € 59.995, vanaf 2020 voor 99% aftrekbaar
- Volvo XC60 T8 Twin Engine: € 69.450, vanaf 2020 voor 97% aftrekbaar
- Volvo V60 T8 Twin Engine: € 58.700, vanaf 2020 voor 99% aftrekbaar
- Volvo S90 T8 Twin Engine: € 71.650, vanaf 2020 voor 98% aftrekbaar
- Volvo V90 T8 Twin Engine: € 73.750, vanaf 2020 voor 98% aftrekbaar
CNG-modellen
Er gaat veel media-aandacht naar elektrische wagens, maar ook CNG verdient een plaats als waardig alternatief. Vorig jaar publiceerde de Commissie voor de Regulering van Elektriciteit en Gas (CREG) een studie over de rendabiliteit van aardgas als brandstof. Daarin staat te lezen dat CNG-motoren 75 tot 90% minder fijnstof en stikstofoxiden uitstoten dan diesel en benzine. Ook is het C02-gehalte 7 tot 16% lager en maakt de motor maar half zoveel lawaai.
Bovendien blijkt CNG volgens het rapport 35 tot 75% goedkoper dan diesel en benzine, 60% goedkoper dan hybride benzine-elektriciteit en zelfs 20% goedkoper dan elektriciteit. Ook de aankoopprijs blijkt interessant: zo is een CNG-wagen gemiddeld amper 200 euro duurder dan een diesel en 2.400 goedkoper dan een benzinewagen.
Wat aftrekbaarheid betreft, zijn CNG-wagens aantrekkelijker dan benzinewagens, maar beduidend minder aantrekkelijk dan elektrische en hybridewagens, zowel vandaag als vanaf 2020. Vergelijken we het volledige kostenplaatje van elektrische en CNG-wagens, dan zijn CNG-wagens echter duidelijk een pak goedkoper.
Diesel- en benzinemodellen
U zou het misschien niet verwachten, maar met het oog op de nieuwe strenge reglementering van 2020 zijn ook diesel- en benzinemodellen aan een inhaalbeweging begonnen op het vlak van uitstoot. Zo heeft recent nog een niet-elektrische wagen voor het eerst 10 op 10 gehaald in de Europese Clean Air Index. Het gaat om de Mercedes c220d. Zijn uitstoot duikt onder de drempelwaarden van de Green NCAP, een primeur voor zowel diesel- als benzinewagens. Verwacht wordt dat andere merken binnenkort zullen volgen.