Blog

17jan
2019

De vier autotrends van 2019

De vier autotrends van 2019

Op 19 januari start de 97ste editie van het Autosalon in Brussel. Aan welke trends mag u zich dit jaar verwachten? Wij blikken alvast vooruit.

Trend 1: Elektrisch
Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s blijft vooralsnog erg laag in België. Vorig jaar steeg het aantal 100% elektrische wagens van 2.700 in 2017 naar 3.600 in 2018. Wat neerkomt op een marktaandeel van amper 0,66%. Toch storten autofabrikanten zich massaal op de elektrische markt. Veel Belgen hebben intussen ook al te kennen gegeven een elektrische auto te overwegen, en het aantal openbare laadpalen zal in de nabije toekomst sterk toenemen. Wordt 2019 dus eindelijk het jaar van de elektrische wagen?
De eerste leveringen van de Tesla Model 3, lang aangekondigd als hét instapmodel van het elektrische automerk bij uitstek, rijden geluidloos de weg op in februari 2019. Maar op de goedkopere versie van 35.000 euro blijft het nog altijd wachten, want eerst komen de duurdere luxe-uitvoeringen van het Model 3 aan de beurt. Intussen vallen op het autosalon concurrerende model als de Audi e-tron en de Mini E te bewonderen. In de categorie ‘betaalbare elektrische wagens’ pakt het Franse DS uit met de DS 3 Crossback E-Tense, een compacte elektrische SUV met een reëel elektrisch rijbereik van 300 kilometer en een oplaadtijd van 5 uur. De nieuwe Nissan LEAF e+ doet het zelfs nog wat beter. Het populairste elektrische model in België (973 verkochte exemplaren in 2018) krijgt immers eindelijk een grotere batterij, en verhoogt zijn bereik daarmee naar 385 reële kilometers in de nieuwe WLTP-cyclus.

Trend 2: Kleiner, zuiniger en lichter
SUV’s zijn nog steeds heer en meester in de verkoopcijfers. Maar toch voorspellen we opnieuw een verschuiving naar kleinere en zuinigere stadswagens. Daarnaast zien we enkele automakers zich opnieuw inspannen om hun modellen opnieuw lichter te maken, in plaats van technologie te gebruiken om het steeds verder toenemende gewicht te maskeren. Uitschieters zijn daarbij de Suzuki Swift Sport (-70 kg) en de BMW 3 reeks (-80 kg).

Trend 3: Nieuwe technologie
De laatste jaren hebben we het aantal rijhulpsystemen in automodellen spectaculair zien toenemen: rijstrookassistentie, dodehoekcontrole, automatische herkenning van verkeersborden … Dit jaar komen daar heel wat nieuwe technologieën bij, waarvan gezichtsherkenningssoftware misschien wel de meest opvallende is. Merken als Lexus, Cadillac, maar ook de meer betaalbare Subaru Forester houden het gezicht van de bestuurder in de gaten en slaan alarm bij tekenen van vermoeidheid. Ingrijpender zijn de nieuwe vormen van connectiviteit die we zien opduiken. Wagens zijn steeds beter verbonden met hun omgeving en bieden bijvoorbeeld integratie met Amazon Alexa of zelfs met de domotica in uw huis, zodat u vanuit uw auto de lichten of andere functies in huis kunt bedienen.

Trend 4: Nieuwe mobiliteit
Onder de noemer #WeAreMobility staat paleis 10 tijdens de eerste 4 dagen van het Autosalon helemaal in het teken van nieuwe vormen van mobiliteit. U maakt er onder meer kennis met MaaS (mobility as a service), verschillende vormen van autodelen en scooterdelen, maar ontdekt er ook de mogelijke toekomstige impact van drones op onze mobiliteit, autonome wagens, nieuwe brandstoffen, verrassende mobiliteitstoepassingen van Internet of Things en zoveel meer. De toegang tot #WeAreMobility is inbegrepen in het standaardticket voor het Autosalon.